Pierwsza wizyta

Informacje

Postawienie prawidłowej diagnozy logopedycznej, pedagogicznej czy fizjoterapeutycznej jest warunkiem opracowania skutecznej, dostosowanej do potrzeb Twojego dziecka terapii. Dlatego na pierwszym spotkaniu (lub na kilku kolejnych) specjalista przeprowadza szczegółowy wywiad z rodzicami, analizuje dokumentację medyczną dziecka, prowadzi jego wnikliwą obserwację oraz specjalistyczne badanie. Gdy uzna, że jest to konieczne, skieruje dziecko na konsultacje do innych specjalistów.
Jeśli masz jakiekolwiek wątpliwości, coś Cię niepokoi lub czegoś nie rozumiesz, koniecznie poproś specjalistę o wyjaśnienia. Nie bój się zadawać mu pytań.

Wytłumacz dziecku

Wytłumacz dziecku do kogo i w jakim celu idziecie (logopeda, pedagog, fizjoterapeuta). Opowiedz mu, czego może się spodziewać. U logopedy dziecko może opowiadać co widzi na obrazkach, może bawić się zabawkami według zaleceń logopedy, może będzie musiało pokazać jak je i pije, logopeda zajrzy do uszu, nosa i buzi, zbada także słuch otoskopem i za pomocą słuchawek. Pedagog będzie chciał zobaczyć jak dziecko pisze, maluje, wycina, będzie odpowiadało na różne pytania do obrazków, może pobawi się z pedagogiem zabawkami lub grami planszowymi, może pohuśta się na huśtawkach (integracja sensoryczna). Fizjoterapeuta będzie chciał zobaczyć, jak dziecko chodzi w butach i na boso, poprosi aby przeszło się po torze przeszkód lub wykonało różne ćwiczenia.

Rodzicu – postaraj się, aby Twoje dziecko było zaciekawione i nie czuło się zagrożone. Pamiętaj, że niepokój rodziców udziela się również dziecku.

Przygotuj i zabierz

Przygotuj i zabierz ze sobą książeczkę zdrowia dziecka. Przypomnij sobie, jaki przebieg miała Twoja ciąża i poród. Czy będąc w ciąży zażywałaś jakiekolwiek leki, czy chorowałaś, czy musiałaś leżeć.
Wypisy ze szpitali jeśli dziecko było hospitalizowane, wyniki konsultacji i badań audiologicznych (badania słuchu) oraz neurologicznych (EEG, MR i TK głowy) jeśli takie były u niego przeprowadzane.Jeśli posiadasz dokumentacje z poradni psychologiczno-pedagogicznej lub opinie z przedszkola lub szkoły weź je ze sobą. Do logopedy zabierz coś do zjedzenia – jogurt, chrupki, kanapkę, jabłko, coś do picia. W przypadku mniejszych dzieci weź wszystkie łyżeczki i/lub widelce, którymi karmisz dziecko i kubek, z którego dziecko pije. U maluszków karmionych butelką zabierz tę, z której korzysta na co dzień, weź też smoczek, jeśli dziecko go używa. Nie karm dziecka bezpośrednio przed wizytą, po to, by w jej trakcie miało ochotę coś zjeść. Weź ulubioną zabawkę dziecka i zastanów się, w co i z kim bawi się najchętniej.

Przygotuj sobie pytania

Przygotuj sobie pytania, jakie chciałbyś zadać specjaliście, jeśli Ci to pomoże – zapisz je na kartce.

Dorośli

  • karta informacyjna ze szpitala (jeśli zaburzenia mowy są skutkiem udaru niedokrwiennego bądź krwotocznego mózgu, urazu, guza, nowotworów jamy ustnej, gardła, krtani itp.)
  • ważne, żeby pacjent przyszedł na wizytę z osobą, z którą spędza najwięcej czasu.