NEUROLOGOPEDA – to specjalista zajmujący się diagnozą i terapią różnych postaci zaburzeń komunikacji spowodowanych uszkodzeniem ośrodkowego układu nerwowego zarówno w przypadku dzieci jak i osób dorosłych. Neurologopeda w swojej pracy zajmuje się przede wszystkim terapią mowy u dzieci i osób niemówiących oraz terapią karmienia u dzieci i osób z zaburzeniami jedzenia.

NEUROLOGOPEDIA

  • Twoje dziecko ma problem z mówieniem: dwuletnie a nawet trzyletnie dziecko nie mówi wcale lub mówi bardzo mało i niewyraźnie, ma wadę wymowy.
  • Twoje dziecko ma problem z jedzeniem: odmawia przyjmowania pokarmów o określonej konsystencji, ma trudności z gryzieniem, żuciem i połykaniem, nie lubi twardych pokarmów, a Ty nadal podajesz mu miksowane i papkowate pokarmy.
  • U Twojego dziecka obserwujesz nadmierne ślinienie się, stale uchyloną buzię.
  • Twoje dziecko jest wcześniakiem, długotrwale przebywało w inkubatorze, było karmione sondą.
  • Twoje dziecko jest dzieckiem z tzw. grupy ryzyka: urodziło się z ciąży o nieprawidłowym przebiegu, z trudnościami okołoporodowymi.
  • U Twojego dziecka zdiagnozowano zaburzenia neurologiczne, zespół genetyczny, zaburzenia ze spektrum autyzmu, opóźnienie psychoruchowe.
  • Ktoś z Twoich bliskich ma zaburzenia mowy po udarze, wylewie, wypadku komunikacyjnym – urazie mózgu (afazja).
  • Ktoś z Twojego otoczenia miał operację częściowego lub całkowitego usunięcia krtani, ma trudności z mówieniem lub nie mówi wcale.
  • Ktoś Ci znany przeszedł operacje nowotworu w obrębie jamy ustnej, języka, ma problemy z jedzeniem, połykaniem i mówieniem, towarzyszą mu obrzęki twarzy.
  • Ktoś z Twoich bliskich lub znajomych choruje na choroby, które dotknęły system nerwowy jak np. stwardnienie rozsiane, stwardnienie zanikowe boczne, rdzeniowy zanik mięśni lub choroby neurodegeneracyjne jak choroba Alzheimera czy Parkinsona
  • Ktoś z Twoich bliskich mówi niepłynnie, powtarza sylaby, wyrazy, jąka się
W DIAGNOZIE NEUROLOGOPEDYCZNEJ DZIECKA OCENIE PODDAWANE SĄ:

  • budowa i funkcjonowanie aparatu mowy;
  • odruchowe reakcje oralne (okolicy ustnej), ich rozwój i dojrzewanie;
  • oddychanie;
  • napięcie mięśniowe okolicy oralnej (ustnej);
  • czynności i funkcje pokarmowe – połykanie, gryzienie i żucie;
  • umiejętności prelingwalne niezbędne do nauki mowy;
  • mowa bierna i czynna;
  • kompetencja językowa, komunikacyjna i kulturowo-społeczna, funkcje poznawcze, itd

ZADAJ NAM PYTANIE